donderdag 27 maart 2008

Groot Onderhoud

Net nu ik besloten heb aan mijn plantsoen een blog te wijden, gaat het op de schop. Ik maak me daar zorgen over. Een van de charmes van plantsoenen is wat mij betreft de 'spannende' staat van onderhoud. Een plantsoen floreert het best met 'pappen & nathouden'. Grasmaaien, een enkele snoeibeurt, vuil verwijderen; dat werk. Het moet er uit zien alsof het er al een eeuwigheid ligt. Een rustpunt in een jachtige wereld.

Maar uiteindelijk hebben we het over getemde natuur. En natuur wil zich helemaal niet laten temmen. Dus maken wortels bulten in paadjes, verzakken walkanten en dreigen bomen om te vallen. Een plantsoen moet met een rollator te nemen zijn dus soms moet er iets gebeuren. Ik kan, kortom, de keuze van de gemeente billijken.

Toch word ik er zenuwachtig van. Ik hou van mijn plantsoen. En mijn ervaringen is dat mijn goedkeuring bijna gelijk staat aan een doodvonnis. Als ik na veel vijfen en zessen besluit dat dit merk sinaasappelsap voor mij de prijs-kwaliteitsverhouding heeft, dan wordt de prijs de volgende week verhoogd. Als ik me er dan maar mee troost dat ik voor iets meer nog wel mijn favoriete sapje kan krijgen, hangt er de volgende keer het bericht dat 'dit produkt uit het assortiment wordt genomen.' Er zijn weken dat ik vermoed dat mijn bonuskaart nummer door Albert Heijn wordt gebruikt om produkten met te lage winstmarges te traceren. Ik zou een andere grutter proberen als ik dacht dat het alleen aan AH lag. Maar ik denk dat ik het ben. Mijn favoriete fietsroute is in verbouwing zodra het weer fietsen aangenaam maakt. Koffie-automaten... Nou ja, laat maar, u begrijpt waar dit gemopper heengaat.

Misschien valt mijn plantsoen nog wel te redden. De gemeente heeft altijd geldgebrek, en ik hoop er een beetje op dat ze op het laatste moment terugschrikken voor het grote werk. Dat ze het houden bij het egaliseren van een enkel paadje. Alleen de slechtste stukjes beschoeiing vervangen. Dat alleen die dooie boom met het wespennest gerooid wordt. Ik zou eens een ingezonde brief schrijven over de schandelijke toestand van ons nieuwe stadskantoor, of de noodzaak van een verbrede uitvalsweg. Tot nu toe zijn dat effectieve plunderaars van de gemeentelijke begroting gebleken.

Maar zorgen maak ik me.

Geen opmerkingen: