woensdag 26 maart 2008

De Advertentie

Vandaag dacht ik bij mijn wandeling door het plantsoen aan een advertentie die ik had gelezen. Daarin zocht een jonge vrouw zich een rijke oudere man. Hij moest haar kostbare levensstijl onderhouden. In ruil daarvoor zou zij hem begeleiden naar sociale gelegenheden in haar kwaliteit van stijlvolle, knappe, jonge vrouw. Dat laatste naar eigen zeggen, een foto stond er niet bij. Van sex kon geen sprake zijn, behalve als de man in kwestie behalve erg rijk ook erg knap was.

Nou ben ik niet rijk en naar mijn plantsoen durf ik wel alleen. Bovendien zou het mijn relatie met mevrouw de Tuinman aardig verstoren. Komt nog bij dat ik juist van mijn partner verwacht dat zij er vooral voor mij is als er geen anderen zijn. Kortom, ik viel niet in haar doelgroep.

Toch bleef het aanbod iets fascinerends houden. Ten eerste vermoed ik, dat iemand die zo hoog opgeeft van haar esthetische kwaliteiten in het echt niet anders dan zwaar tegen kan vallen. Maar dat zou ik zelf wel even willen zien.

Een andere vraag is of zo'n relatie zou kunnen werken. Op zich geloof ik wel in relaties waarbij beide partijen bewust voor een bepaalde ruil kiezen. Een zakelijke instelling past misschien niet in het romantische ideaal maar ik heb de indruk dat sommige relaties er een stuk op vooruit zouden gaan als de zakelijke kwesties aan het begin van de relatie niet onder het romantische vloerkleed waren geschoven. En ook menig traditioneel huwelijk, gesloten omdat twee families wederzijdse belangen zagen, blijkt voor de echtelieden een zeer bevredigende situatie. Misschien omdat de verwachtingen om te beginnen niet onrealistisch hoog gespannen waren.

Het kan natuurlijk ook helemaal verkeerd lopen.

Voor de relatie van de jonge vrouw uit die advertentie zie ik in ieder geval geen mooie toekomst. Ze kiest wel heel erg voor de rol van accessoire; zoiets als een representatieve auto. Daarmee wordt je relatie een soort omgekeerde Russische roulette. Je moet maar hopen dat je partner dood gaat voordat hij je inruilt voor een nieuwer bouwjaar. Maar misschien is dat net het stukje spanning waarnaar zij op zoek is.

Geen opmerkingen: